دشمنيها با سوء تفاهم ايجاد ميشود و سوء تفاهم با عدم تعامل صحيح و استفاده از واژههاي نادرست پيش ميآيد. اگر کارتان و سازماني را که در آن مشغوليد دوست داريد و نميخواهيد اخراج شويد اين پنج عبارت را جور ديگري بيان کنيد.
نحوه برخورد با رئيس تان بسيار با اهميت است. گاهي يک عبارت ساده، مقدمهاي براي سوءتفاهم و اختلاف ايجاد ميکند و در نهايت ممکن است باعث برکناري از يک شغل خوب شود. در اين مقاله با مفهوم عباراتي آشنا خواهيد شد که بکار بردن آن نحوه برخورد با رئيس تان را تحت تاثير قرار ميدهد و بيان آنها با ادبيات متفاوتي ميتواند اين رابطه را از شکل منفي به مثبت تغيير دهد.
شما ميتوانيد و بايد در مورد افزايش حقوق خود با رئيستان صحبت کنيد، البته در شرايطي که اين درخواست شما به دنبال موفقيتها و دستاوردهاي ارزشمندي در زمينهي کار باشد. مشکلات و نيازهاي شخصي شما ربطي به فرايندهاي شغلي ندارد و باعث نميشود که به خاطر آنها از کارفرما درخواست افزايش حقوق کنيد.
مهم نيست که چقدر ممکن است بيادبانه به نظر برسد، ولي در نهايت رئيس شما به هيچ عنوان به مسائل و مشکلات شخصيتان اهميت نميدهد.
البته در شرايط بسيار دشوار ميتوانيد درخواست مساعده کنيد، ولي در ساير موارد بهتر است که ثابت کنيد، لياقت افزايش حقوق را داريد؛ بهجاياينکه براي دريافت پول بيشتر، ترحم رئيس را برانگيزيد.
بهترين عبارت براي درخواست افزايش حقوق، ميتواند جملهاي شبيه اين باشد: «در شش ماه گذشته، بهرهوري من سه برابر شده است و فکر ميکنم اين تلاش مضاعف، نيازمند افزايش حقوق است.»
توانايي پذيرش اشتباهات بدون توجيهکردن و مقصردانستن ديگران، يکي از نشانههاي بلوغ فکري در افراد است. چنين کارمندي شايستهي اعتماد و احترام است؛ حتي اگر گاهي اوقات اشتباهاتي مرتکب شود.
اگر به شما در مورد اشتباهي تذکر داده شد، بهترين عبارت ميتواند اين جمله باشد:«بله حق باشمااست. بايد به اين نکته توجه ميکردم. از الان به بعد تلاش و دقتم را بيشتر ميکنم. بههرحال شايد از روش ديگري بتوان اين مشکل را حل کرد.»
حتي اگر اشتباه از ديگران باشد، روشهاي بسياري وجود دارد که اين نکته را به کارفرما اعلام کنيد، بدون اينکه اين مسئله شخصي شود که نتيجهي نهايي به ذکر اين نکته بستگي داشته باشد. در مجموع، غيبتکردن و بدگويي از ديگران، رفتاري مضموم و ناپسند است؛ مگر اينکه شرايط خاصي به وجود آمده باشد.
فرقي نميکند که در مورد تصميمات رئيس سابق يا در مورد عادات فردي خود حرف بزنيد . اين عبارت را اگر به اين شکل استفاده کنيد معاني مختلفي دارد که تقريبا برابر است با اين جمله که «رئيس سابقم اين کار را بهتر انجام ميداد» يا براي مثال به همسرتان بگوييد «آشپزي مادرم خيلي بهتر است.»
براي اينکه نظر مخالف خود را در مورد يک رويکرد بيان کنيد، ميتوانيد از چنين عبارتي استفاده کنيد: «روشي که شما پيشنهاد ميکنيد، غيرمعمول است. اين کار ممکن است مشکلاتي را ايجاد کند.»
هيچکس اين مقايسهها را دوست ندارد. در واقع نوعي تنبلي و عدم تمايل به تغيير، در پس اين عبارات وجود دارد. دنياي مدرن، به سرعت درحال رشد و توسعه است و افرادي که تفکر انعطافپذير دارند، نسبت به افرادي که به سختي محافظهکاري ميکنند، گرانبهاترند.
شما براي کاري که انجام ميدهيد بايد دستمزد بگيريد، ولي درخواست پاداش براي انجام وظايف کوچک ،کار شايستهاي نيست، وقتي ميتوانيد آن را رايگان انجام دهيد و براي موفقيت شرکت تلاش کنيد. اما در اين مورد بسيار مراقب باشيد. اگر هميشه براي کمکرساندن به بقيه پيشقدم باشيد، اين احتمال وجود دارد که از مهرباني شما سوء استفاده شود. منظور از کمک به ديگران، کمکهايي در حد اصلاح يک گزارش يا کمک به يک همکار جديد است، نه اينکه مجبور باشيد تعطيلات خود را صرف اين کار کنيد. در پاسخ به درخواست کمکهاي کوچک، فقط ميتوانيد با يک بلهي ساده، موافقت خود را اعلام کنيد.
قرارداشتن در يک تيم به معني حضور در يک کشتي است. هر مشکلي که امروز مستقيما” با شما ارتباطي نداشته باشد، به مرور زمان بزرگتر ميشود و شرکت محل کارتان را با مشکلات جديتري مواجه ميکند که فردا، روي شغل شما تأثير ميگذارد.
اگر ميدانيد که مشکل را چطور حل ميشود، راه حل آن را ارائه کنيد. حتي اگر با راه حل شما، اين مشکل حل نشود، حداقل اشتياق خود را براي حل مشکلات شرکت نشان دادهايد.
در چنين شرايطي ميتوانيد از اين عبارت استفاده کنيد: «من تخصصي در اين زمينه ندارم، ولي شايد اين راهحل بتواند مشکل را حل کند.»
دفعات بعد، رئيس روي شما و راهحلهايتان حساب ويژهاي باز ميکند و از شما توصيه ميخواهد که اين نکته، براي يک کارمند بسيار ارزشمند خواهد بود.
اين مطالب براي شما مفيد است
زبان بدن ، سرِ سبز ميدهد برباد!
ميليونرهاي خودساخته اين کارها را متفاوت انجام ميدهند
8 کلمه کاربردي براي موفقيت در مذاکره
5 کارآفرين ميليونر که فقط 15 سال دارند
درباره این سایت